Jan 6, 2014

#KalimahAllah : Jangan Berlagak Di Bumi Islam!

SEJAK beberapa tahun ini umat Islam, kumpulan majoriti di negara ini menahan sabar. Hanya dalam kurun ini, umat Islam dicabar sebegitu rupa. Dulu-dulu tidak sebegini berat cabarannya, Begitu besar gelombang propaganda dan agenda tersembunyi yang tujuannya mahu melemahkan Islam perlu dihadapi.

Hanya tahun-tahun kebelakangan ini kata-kata mufti dipermainkan bahkan diejek-ejek sesuka hati. Hanya mutakhir ini, nafsu liar kumpulan tertentu mahu mengubah Perlembagaan negara semakin menggelegak dan mengapung di permukaan.

Asakan itu seperti sudah tiada batasnya. Tetapi kerana terdidik dalam kehidupan saling toleransi dan sederhana dalam bersikap, apa jua asakan dan cabaran dihadapi dengan penuh bijaksana dan tertib. Maka, Malaysia kekal dalam keadaan harmoni dan makmur.


Menjaga keharmonian dan kemakmuran itulah yang menjadi asas kepada tindakan JAIS merampas 351 naskhah Bible yang mengandungi kalimah Allah di premis Persatuan Bible Malaysia, Petaling Jaya. Jika mahu diukur tahap sensitiviti, JAIS boleh dianggap sebagai pihak yang paling sensitif.

Amat jarang agensi itu melakukan tindakan pencegahan dan penguatkuasaan walaupun umum mengetahui tentang penyebaran ajaran bukan Islam secara terbuka dan meluas terutama di Selangor. Kali terakhir ialah pada Ogos 2011, lebih dua tahun lalu di Gereja Methodist Damansara Utama untuk menyiasat maklumat tentang gerakan tersusun kumpulan tertentu bagi memurtadkan orang Islam.

Tindakan itu telah menimbulkan polemik besar dan dipolitikkan. Kali terakhir berita mengenainya ialah kertas siasatan kes itu telah diserahkan kepada kerajaan negeri pimpinan PKR dan sehingga kini belum ada kata putus. JAIS belajar daripada pengalaman itu.

Memetik kenyataan Pengarah JAIS, Datuk Marzuki Hussin di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 11 Mei lalu bahawa serbuan itu dilakukan berikutan terdapat usaha untuk memesongkan akidah orang Islam oleh gereja tersebut.

Bukti-bukti itu, menurut Marzuki, diperoleh selepas pemerhatian dan siasatan dibuat oleh Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan JAIS selama tujuh bulan. Kenyataan itu dibuat oleh beliau semasa memberi keterangan dalam kes saman fitnah UMNO Selangor terhadap Pas kerana mengaitkan UMNO dalam serbuan itu.

Situasinya kini juga hampir sama. Serbuan JAIS Khamis lalu itu digembar-gemburkan sebagai memalukan, satu kesalahan serta kesilapan besar. Pemuja hak asasi dan penganut totok liberalisme pula menambah kegusaran dengan kenyataan-kenyataan berbentuk adu domba.

Mereka hanya memandang sisi populis sahaja. Mereka tidak mempertimbangkan langsung perasaan suara majoriti yang telah lama menahan sabar. Mereka sekali lagi menyalahkan JAIS. Anggota penguat kuasa dituduh kasar.

Kerajaan negeri pula mengaku tidak diberi maklum. Sepatutnya kerajaan negeri terutama Exco yang menjaga hal ehwal agama berasa malu kerana tidak peka dengan apa yang berlaku dalam persekitaran dan tanggungjawabnya. Rupa-rupanya mereka tidak cekap dan mesra.

Malangnya kumpulan yang menggunakan label hak asasi dan liberalisme ini semakin popular. Mereka bijak dan licik menggunakan ruang awam untuk membentuk persepsi masyarakat. Kali ini, mereka cuba memomokkan institusi Islam yang menjalankan tugas dan tanggungjawabnya.

Terpesong

Mereka seperti sengaja memancing emosi dengan mengemukakan maklumat-maklumat yang diada-adakan. Sedarlah, mereka tidak lebih hanya satu kumpulan minoriti yang dicipta menjadi alat untuk tujuan politik. Jadi, abaikan ajakan-ajakan mereka yang terpesong itu.

Yang hairannya mereka tunduk lesu semasa Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango) membuat tuntutan yang sebahagiannya bertentangan dengan kedudukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan pada sesi Semakan Berkala Sejagat (UPR) di Geneva baru-baru ini.

Mereka membisu semasa Pengarang The Herald, Paderi Lawrence Andrew menggesa gereja-gereja katolik di Selangor untuk terus menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguan sedangkan isu penggunaan kalimah Allah telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi yang tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain, selain daripada umat Islam pada Oktober lalu.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sendiri malah terpaksa campur tangan dengan menitahkan semua rakyat khasnya di Selangor tanpa mengira kaum serta latar belakang agama akur dan patuh kepada larangan pengunaan kalimah Allah bagi mereka yang bukan beragama Islam.

Tetapi semua itu seperti tidak diendahkan. Tidakkah sikap dan tindakan seperti itu yang sebenarnya mencabar pihak berkuasa, keputusan mahkamah serta mempermainkan emosi majoriti umat Islam?

Mereka juga loyo apabila ada wakil rakyat mahu mencadangkan pindaan Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) Enakmen 1988. Tidak pula mereka bergegas menyifatkan cadangan itu berbahaya dan bakal memberi implikasi buruk kepada negara.

JAIS dan enakmen inilah yang selama ini mengawal negeri ini daripada unsur perpecahan dan perselisihan agama. Mengapa sekarang, setelah `pihak ini’ diberi sedikit kuasa baru menyatakan enakmen itu terpesong daripada Perlembagaan?

Tidak lain, mereka seperti sengaja menjolok sarang tebuan yang sebenarnya telah dilakukan berkali-kali demi menjayakan misi besar. Dan, tidak sukar untuk meramal apa misi itu.

Mujurlah majoriti rakyat negara ini masih kental dengan sifat toleransi. Cuma, wahai politikus pakatan pembangkang yang kini mengurus kerajaan negeri Selangor dan penganut hak asasi manusia, jangan berterusan menjadi seperti kaduk naik junjung.

Jangan lupa diri dan mabuk untuk terus melebarkan kuasa politik sehingga melanggar batas yang telah dipersetujui dan diperakui bersama. Jangan lupa jika junjung yang kaduk tumpang terus diasak dan dicabar boleh patah dan akhirnya rebah.

1 comment:

Unknown said...

Ini bukan bumi Islam banggang. Malaysia negara Secular. Hanya minda sempit seperti penulis diatas keliru. Memang benar enakmen yang tidak selaras dengan Perlembagaan perlu dipinda. Bila sesuatu yang tidak selari maka adalah tanggungjawab Wakil Rakyat untuk membetulkannya. Bukankah masa era Tun.M Perlembagaan dipinda sampai Kuasa Raja-Raja dikawal!!!