Jan 18, 2017

Mengapa Projek Forest City 'Diserang' Media Barat dan Apakah Peranan Tun Mahathir?



1. Projek Forest City yang merupakan sebahagian daripada Iskandar Malaysia, sebenarnya secara tidak disedari ramai sedang diserang oleh gergasi media ekonomi, Bloomberg.

2. Artikel Bloomberg yang digunakan oleh Tun Mahathir untuk menyerang Forest City mempunyai muslihat yang tersembunyi dalam usaha untuk menggagalkan projek tersebut.

3. Mengapa projek Forest City ini diserang?

4. Sebab utama adalah kerana ia merupakan pesaing utama sebuah lagi hub ekonomi terbesar di rantau ASEAN iaitu, Singapura.

5. Persaingan ini telah dianggap ancaman ekonomi terbesar kepada Singapura dan mereka menggunakan pengaruh media yang ada untuk memburuk-burukkan projek Iskandar Malaysia melalui ulasan ekonomi, artikel dan sebagainya.

6. Situasi ini hampir sama yang dihadapi oleh 1MDB apabila mereka diserang oleh media ekonomi sewaktu hendak menerbitkan IPO pada tahun 2013 yang lepas.

7. Sebelum itu, kita lihat dahulu siapakah yang menulis artikel Bloomberg yang bertajuk $100 Billion Chinese-Made City Near Singapore 'Scares the Hell Out of Everybody' yang diterbitkan pada 16 November 2016.



8. Penulis artikel tersebut adalah Pooja Thakur Mahrotri En Han Choong dan dibantu oleh Emma Dong yang mana Pooja dan Han Choong merupakan jurnalis ekonomi yang berpangkalan di Singapura, manakala Emma Dong jurnalis Hartanah Bloomberg berpangkalan di China.

9. Penulis yang menjadi tumpuan adalah En Han Choong yang kebanyakan daripada artikel beliau mengkritik ekonomi Malaysia dan juga bertanggung jawab terhadap beberapa artikel menyerang 1MDB, pasaran saham Malaysia malah turut mengulas tentang politik Malaysia termasuk kepimpinan YAB Perdana Menteri.


10. Projek Forest City dan Iskandar Malaysia sebenarnya telah mendapat ancaman daripada Singapura sendiri yang memperlihatkan banyak media mengulas tentang pengalihan palaburan daripada Singapura kepada Malaysia.


11. Tindakbalas daripada Singapura juga telah dijangkakan oleh pelabur dan kebanyakkan daripada mereka sedar dan bersedia tentang perkara ini.


12. Malah, beberapa komentator rancangan televisyen di Taiwan mengulas bahawa pelaburan China akan membahayakan pegangan ekonomi Singapura.

13. Ada juga penganalisis ekonomi rantau Asia berpendapat bahawa pelaburan China ini merupakan satu 'hukuman' terhadap Singapura kerana memihak kepada Amerika Syarikat dalam banyak perkara terutamanya tentang pertikaian Laut China Selatan.

14. Bukan setakat itu sahaja, China juga telah mengurangkan hampir separuh kapal kargo mereka daripada memasuki Perlabuhan Singapura.

15. Maka tidak mustahil bagi Singapura yang melindungi banyak pelaburan daripada Amerika Syarikat menggunakan media seperti Bloomberg untuk menyerang Malaysia dan pelaburan yang bakal membawa keuntungan besar.

16. Ini juga termasuk media terbesar Singapura, The Straits Times yang menyerang projek Forest City ini dengan pelbagai andaian dan tuduhan terutamanya tentang alam sekitar.

16a. Projek Forest City juga yang dibangunkan dengan tambakan laut, turut menambahkan keluasan tanah di negeri Johor yang semakin hampir dengan sempadan Singapura.

16b. Penambakan laut ini juga memaksa Singapura mengalihkan laluan kapal kargo, mengkaji semula kedudukan strategik ketenteraan dan pelbagai lagi yang melibatkan kepentingan negara tersebut.



17. Secara jelas dengan rujukan kepada artikel daripada media antarabangsa menunjukkan ketakutan Singapura terhadap pelaburan China di Malaysia.

Persoalan???

18. Kebiasaanya juga, dalam perperangan ekonomi seperti ini, wakil tempatan dari dalam negara akan digunakan untuk turut menyerang pelaburan tersebut seperti mana yang berlaku terhadap 1MDB iaitu YTL menggunakan media The Edge (Tong Kooi Ong) dan Tony Pua untuk terus-menerus menyerang 1MDB agar 1MDB gagal untuk menerbitkan IPO dan juga seperti serangan terhadap kapal selam Scorpene yang diterajui oleh Nurul Izzah di parlimen yang mendesak supaya kekuatan dan keupayaan Scorpene ini didedahkan kepada umum untuk tujuan risikan tentera Singapura.

19. Adakah kali ini pelabur Singapura dan Amerika Syarikat yang mempunyai kepentingan pelaburan di Singapura menggunakan Tun Dr. Mahathir sebagai jurucakap untuk menggagalkan projek Forest City dengan menyebabkan kepercayaan pelabur asing terhadap projek ini menurun?

20. Adakah Tun Dr. Mahathir kini menjadi agen kepada Amerika Syarikat yang dahulunya AMAT beliau benci dan sering mengatakan bahawa media barat tidak boleh dipercayai sama sekali?

21. Ini kerana tuduhan beliau terhadap Forest City adalah berdasarkan artikel yang diterbitkan oleh Bloomberg Asia yang ditulis oleh individu yang mempunyai kecenderungan untuk mengkritik Kerajaan Malaysia.

22. Adakah di dalam perjuangan songsang untuk menjatuhkan YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak, beliau sanggung menggadaikan maruah beliau kepada Amerika Syarikat dan menjadi keldai tunggangan Yahudi?

23. Ini adalah beberapa perkara yang terfikir apabila mengetahui tentang serangan media asing terhadap projek di Malaysia.

24. Gunakan Hak Untuk Berfikir Sebelum Hak Untuk Bersuara.



2 comments:

Anonymous said...

1. If we do it, we benefit by hundreds of billions. Singapore loses billions coz their people will buy there while Singapore govt gets nothing.
2. If others do it, we lose hundreds of millions from Malaysians buying there. Foregone too, hundreds of billions of ringgit and tens of thousands of jobs, Singapore makes hundreds of billions while Malaysia Govt gets nothing...

fisioterapiastasti said...

Great reading your blog