Aug 10, 2012

Lagi Q&A Untuk Krisis Air Selangor #savesgor #khalid_watergate




1. TS Khalid Ibrahim dan Exco Kerajaan Negeri Selangor telah mengeluarkan beberapa dakwaan berikutan Krisis Air di Selangor. Berikut adalah kenyataan mereka dan jawapan kepada kenyataan-kenyataan mereka.

Q.
Krisis air tidak akan berlaku pada 2014.
A.
Krisis air sudah pun berlaku dan menurut pandangan profesional daripada Puncak Niaga, bekalan air akan berada pada tahap kritikal dalam tempoh masa 10-12 bulan lagi jika keadaan berterusan sebegini.

Q.
Tanggungjawab Kerajaan Pusat dan SYABAS untuk menyelenggara dan meningkatkan kemampuan aset-aset air di Selangor.

A.
Kerajaan Negeri Selangor adalah pemilik aset-aset air negeri Selangor yang telah diberi kuasa oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) di bawah Seksyen 188 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655), bertanggung jawab bagi memastikan ketersediaan air di loji-loji rawatan air di negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Q.
Tidak ada keperluan catuan air di dalam masa terdekat jelas menunjukkan Selangor tidak mengalami krisis bekalan air, sekali gus menafikan keperluan pembinaan Projek Loji Rawatan Air Langat 2.

A.
Tiada keperluan catuan pada masa ini bukan bermakna tiada krisis yang akan berlaku pada 2014. Malah Kerajaan Persekutuan telah meluluskan RM606 juta untuk melaksanakan projek-projek migitasi untuk mengelakkan krisis air berikutan kedegilan Kerajaan Negeri Selangor.

Q.
Tindakan membina Loji Rawatan Air Langat 2 bertujuan untuk memastikan kroni UMNO-BN mendapat kontrak pembinaan.

A.
Tender belum lagi dikeluarkan kerana bantahan dari Kerajaan Negeri Selangor malah Kerajaan Persekutuan akan melaksanakan secara tender terbuka dan anak syarikat Kerajaan Negeri Selangor dialu-alukan untuk menyertai tender.

Q.
Tahap takungan air di 7 empangan berada di tahap maksimum.
A.
Masalah bukan terletak kepada kapasiti empangan tetapi kepada kapasiti Loji Rawatan Air memproses air mentah kepada air terawat.

Q.
Tarif air akan naik andai Projek Langat 2 diteruskan.

A.
Adalah tanggung jawab kerajaan negeri untuk mewartakan tarif air bukannya Kerajaan Persekutuan. Air percuma adalah kurniaan Kerajaan Negeri tetapi jika naik tarif pula kerja Kerajaan Persekutuan. Logikkah?

Dan perlu diingatkan bahawa sekiranya lebih lama projek Loji Rawatan Air Langat 2 tertangguh, lebih lama masalah air dapat diselesaikan kerana tempoh pembinaan dan boleh operasi loji tersebut akan memakan masa 3-4 tahun.


2. Demi untuk memastikan bahawa Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya mempunyai bekalan air yang mencukupi, TS Muhyiddin Yassin hari ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa Projek Langat 2 akan diteruskan tanpa persetujuan Kerajaan Negeri Selangor menerusi PABB.

3. Tetapi, untuk memastikan dalam masa terdekat ini tiada gangguan bekalan air kepada rakyat, Kerajaan Persekutuan telah meluluskan RM606 juta untuk tujuan migitasi.

4. Satu pembaziran duit rakyat hanya kerana TS Khalid Ibrahim enggan memberikan kerjasama dengan  Kerajaan Persekutuan.          

No comments: