Jun 14, 2012

Bangladeshi Menjadi Rakyat Malaysia

Artikel ini perlu dibaca dengan satu set pemikiran yang terbuka dan tidak bersentimen perkauman.

1. Anda melihat orang daripada Bangladesh ataupun Myanmar sedang bekerja di negara kita pada hari ini. Apa pandangan anda?

1a. Ada yang kata kasihan, lihat mereka bekerja teruk mencari sesuap nasi. Ada yang berkata yang mereka ini memang rajin bekerja dan sebagainya.

2. Kemudian apa kata kita berikan kerakyatan kepada mereka. Apa pula pandangan anda?

2a. Wajar kerana mereka sudah lama tinggal di sini. Rezeki pun mudah dicari dan anak isteri dapat diberi nafkah. Sekurang-kurangnya nasib mereka terbela.

3. Setelah diberi kerakyatan, maka mereka ini layak untuk menyuarakan pendapat. Di Malaysia, cara untuk menyampaikan pendapat adalah dengan melantik seorang wakil untuk menyuarakan hasrat mereka. Dan wakil itu dipilih melalui undian. Maka untuk mendengar pendapat mereka, dibenarkan mereka untuk mengundi pada pilihanraya.

4. Jika lahir daripada mereka ini cukup dengan seorang yang ekstremis pada mana suaranya mampu mempengaruhi orang ramai. Apa yang mungkin mereka suarakan di Parlimen? 

5. Mereka akan minta supaya golongan mereka ini diberikan pembelaan, kemudian diberikan kemudahan. Namun lama-kelamaan, mereka minta pula akta yang melindungi kedudukan istimewa untuk bangsa Melayu dan bumiputera ini dipinda. Bahasa Melayu pula mereka pinta untuk tukar ke Bahasa Bangladesh dan tanah-tanah rizab untuk orang Melayu mereka pinta untuk dijadikan hak milik mereka.

6. Raja dan Sultan pula mereka minta untuk hapuskan supaya boleh ada pemerintah tertinggi di kalangan mereka satu hari nanti.

7. Apa yang akan anda rasa?

8. Tidak berpuas hati? Sudah beri betis hendakkan peha pula? Mengambil hak penduduk asal? Tidak berterima kasih? dan sebagainya.

9. Inilah yang dilalui oleh tok nenek moyang kita suatu ketika dahulu. Pada mana untuk merdeka orang Melayu boleh menerima kehadiran kaum Cina dan India manakala Kaum Cina dan India pula hormat akan kedudukan istimewa orang Melayu agar kepentingan masing-masing terjaga. Inilah semangat kasih sayang yang melindungi keamanan negara kita.

10. Perasaan yang sama akan timbul apabila kaum Cina dan India yang ekstremis ini dari DAP minta untuk dihapuskan perkara 153, perkara 3, perkara 152, dan perkara 181.

11. Sedangkan yang dari Bangladesh ini yang beragama Islam pun kita boleh kata melampau, inikan pula yang bukan.

12. Gunakan Hak untuk Berfikir sebelum Hak untuk Bersuara.

No comments: