Aug 18, 2016

Menjawab Kedangkalan Mukhriz Mahathir Tentang 'Skandal' 1MDB-DuSable



Terdapat 3 perkara yang dibangkitkan oleh DS Mukhriz tentang kononnya wujud skandal 1MDB-DuSable mengenai projek pembangunan tenaga solar di Kuala Ketil, Kedah. Namun, dengan berpandukan semakan terhadap kenyataan 1MDB yang lepas saya berjaya menjawab keseluruhan persoalan yang beliau bangkitkan.

Jawapan kepada Mukhriz Mahathir.

1. Status tanah dan status pembayaran tanah.

JAWAPAN: BDB masih lagi memiliki tanah ini ini. 1MDB melalui anak syarikatnya Edra Solar telah membayar 10% nilai tanah sebagai deposit untuk setiap SPA tanah. Baki 90% tanah tersebut hanya akan diselesaikan setelah CP dipenuhi termasuk penukaran geran tanah. Walaupun Edra telah dimiliki oleh syarikat daripada China, tanah ini masih lagi milik BDB kerana masih belum berlaku pertukaran hak milik tanah tersebut.

2. Harga tanah Kuala Ketil naik daripada RM33.4 juta kepada RM65 juta.

JAWAPAN: Pada asalnya, status tanah tersebut merupakan tanah pertanian. Pihak 1MDB telah berunding dan BDB bersetuju untuk menukar status tanah tersebut dari tanah pertanian kepada penggunaan tenaga solar dengan kenaikan harga kepada RM65 juta. Kenaikan harga ini termasuk dengan pembayaran premium status tanah yang baru dan lain-lain kos berkaitan.

3. Mengapa pada mulanya hendak membayar US$95 juta tetapi akhirnya menjadi hanya AS$69 juta?

JAWAPAN: Harga asal untuk memiliki 49% kepentingan Yurus PE Fund di dalam usahama ini adalah AS$95 juta. Namun begitu, pihak 1MDB telah berunding dan masing-masing bersetuju dengan bayaran AS$69 juta sahaja.

KESIMPULAN

Sebenarnya tidak wujud apa-apa skandal tentang 1MDB-DuSable.

1. DS Mukhriz mempunyai pengalaman sebagai seorang pengarah besar di dalam pelbagai syarikat. Latar belakang adik-beradiknya di dalam dunia perniagaan adalah sangat masyur dan telah menjadikan mereka billionaire.

2. Kedangkalan DS Mukhriz untuk memahami urusniaga mudah seperti kes ini amat menggelikan hati saya. Sepatutnya beliau faham tentang perjanjian jual-beli tanah, penukaran status tanah dan sebagainya.

3. Sebagai seorang yang mempunyai banyak kemudahan untuk mendapatkan maklumat (berbanding saya), beliau boleh sahaja meluangkan sedikit masa untuk mengkaji dahulu sesuatu isu sebelum di bawa kepada pihak media.

4. Kejayaan 1MDB untuk berunding mendapatkan diskaun sehingga AS$25 juta merupakan satu kejayaan besar. Barangkali beliau berurusniaga menggunakan kabel besar sahaja selama ini dan tidak tahu akan proses untuk berunding mendapatkan harga yang rendah dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

5. Kedangkalan Mukhriz membawa isu ini tanpa sedikit kajian menunjukkan bahawa beliau begitu lemah dalam urusan pentadbiran dan sewajarnya tidak layak memegang jawatan menteri besar.

6. Barangkali beliau patut mencebur diri di dalam bidang kejurulatihan ikan lumba-lumba sahaja.

No comments: