May 18, 2012

@Papagomo Vs @TunFaisal : Satu Analisis Sederhana

1. Sebelum Salah memulakan perbincangan tentang situasi yang sedang berlaku di arena blog ketika ini, Salah ingin meminta maaf sekiranya komen dan analisa Salah adalah cetek, lemah dan tidak mencapai taraf seperti blogger-blogger agung, dewa dan 'otai' yang ada sekarang ini.

1a. Juga ingin meminta maaf sekiranya mana-mana pihak terasa dengan ulasan daripada blog yang tidak ada sesiapa yang baca ini.

1b.Salah juga tidak berniat untuk mengambil populariti singakat dengan membuat ulasan tentang permainan ini. Sekiranya terdapat pihak yang merasakan Salah mengambil peluang untuk menjadi popular dengan ulasan ini, sila maklumkan dan Salah akan  'image transfer' artikel ini ke tempat lain dan mengubah nama penulis kepada yang lain.

2. Salah terpanggil untuk membuat artikel ini atas dasar tertarik dengan situasi yang berlaku. Pilihan Raya Umum yang ke-13 boleh berlaku pada bila-bila masa dan antara medium kerajaan yang paling kuat ketika ini sedang bertelingkah, iaitu antara kem Nadi Rakyat dan kem Unit Media Baru.

2a. Ini adalah satu 'political game' yang menarik yang boleh dilihat dari pelbagai sudut. Salah akan membentangkan ulasan dalam pelbagai 'possible' angle.

3. Persengketaan antara kedua-dua ikon media baru ini bermula selepas PRK Kerdau dengan tindakan Gomo memulakan serangan. Kemudian dibalas oleh Tun Faisal. Tetapi Salah mahu fokus kepada artikel yang dikeluarkan oleh Gomo dan Tun Faisal baru-baru ini.

3a. Sebelum pergi lebih lanjut artikel tentang persengketaan antara kedua-dua pihak ini boleh dibaca di sini. Salah berharap mereka yang sedang membaca artikel ini dapat baca terlebih dahulu artikel-artikel ini agar lebih faham dengan apa yang berlaku.

b. Testimoni Seorang Anak Didik UMB - Tun Faisal (bukan ulasan peribadi Tun Faisal)
c. Lagi Testimoni Pejuang Siber Yang Dilahirkan Oleh UMB - Tun Faisal (bukan ulasan peribadi Tun Faisal)

4. Salah tidak kenal kedua-dua pihak ini iaitu Kem Nadi Rakyat dan Kem Unit Media Baru secara peribadi, tetapi ulasan ini setakat dari lensa pembaca biasa dan bukannya dari lensa seorang blogger tegar.

The Overview

The First Prod
1. Artikel pertama yang dikeluarkan oleh Papa Gomo (a) adalah satu tindakan untuk 'initiate attack' dengan membuat deklarasi secara terang-terangan dan menyebut pihak yang bertangggung jawab.

2. Papa Gomo telah 'declare' dengan terang dan jelas bahawa cybertroopers UMB gagal dari semua segi medium media baru.

3.Tetapi bukti yang Gomo bawa adalah daripada elemen YouTube sahaja dengan contoh klip video komedi #BangkangDariLongkang yang dilakonkan oleh Afdlin Shauki. Klip tersebut telah mendapat 'dislike' yang banyak.

4. Maka kesimpulan mudah yang diperoleh, cybertrooper UMB gagal. Satu kesimpulan yang dianggap agak dangkal bagi seorang blogger ranking pertama kerana jelas setelah Bersih 3.0, blok media baru daripada Pro Kerajaan mendahului dari segi Facebook, Twitter dan Blog. Kelemahan hanya dari segi YouTube sahaja yang belum berjaya ditembusi.

5. Gomo kemudian mendedahkan lebih banyak perkara yang tidak mendatangkan faedah kepada BN dan juga UMNO terutamanya. Gomo mendedahkan bahawa UMB ini diberikan tanggung jawab untuk membuat kursus untuk melahirkan cybertroopers. 

6. Kemudian, beliau menceritakan lagi tentang UMB menerima sokongan daripada Khairy Jamaludin serta menerima RM 300 ribu sebulan. Lagi satu pendedahan yang kiranya tidak akan mendatangkan sebarang faedah kepada UMNO dan juga BN yang kononnya diperjuangkan oleh beliau.

7. Seterusnya Papa Gomo lebih bertindak untuk memuji diri sendiri dan kem Nadi Rakyat dan niat yang dapat dibaca oleh Salah adalah sedemikian; "UMB dapat projek buat kursus cybertroopers, tapi Gomo tak dapat. Kenapa tak panggil Gomo sedangkan Gomo lebih bagus daripada UMB dan boleh hasilkan produk yang lebih bagus daripada UMB."

8. Salah bukan hendak mempertahankan UMB tetapi ini mesej yang Salah dapat daripada hasil bacaan sendiri yang masih banyak kelemahan.

The Retaliation

1. Setelah artikel Papa Gomo ini disiarkan ramai daripada blok UMB ini mula berasa tidak senang. Sesuatu perlu dilakukan untuk membalas artikel Papa Gomo ini.

2. Tindakan balas oleh blogger blok UMB ini bermaksud provokasi Papa Gomo berjaya. Satu kesilapan daripada blogger UMB adalah untuk memberi komen balas dengan emosi. Ini akan menguatkan lagi kem Nadi Rakyat dengan memaparkan bahawa Gomo mendedahkan perkara yang benar.

3. Jawab balas daripada UMB juga menyebarkan lagi maklumat yang sepatutnya tidak sampai kepada tatapan umum. Tentang sop, objektif dan sebagainya. Mungkin juga blok UMB ini menyebarkan 'true lies' untuk menutup kejadian yang sebenar, tetapi testimonial daripada blogger UMB samada benar atau tidak,  akan diguna pakai oleh sesiapa sahaja.

4. Sepatutnya UMB tidak perlu membuat artikel serang balas terhadap Gomo. Lebih bijak sekiranya ini dimainkan di sebalik tabir.

The Good, The Bad and The Ugly

1. Setelah blogger-blogger UMB membelasah Papa Gomo di blog masing-masing, Papa Gomo mengeluarkan artikel balas.

2. Tetapi rythm penulisan Gomo sudah berubah. Beliau menulis dengan gaya sympathetic untuk menunjukkan bahawa beliau adalah pihak yang dikhianati,  untuk menarik lebih banyak simpati. Di sini beliau lihat sebagai The Good Guy kerana ramai menghentam seorang.

2a. Psikologi manusia akan simpati kepada satu daripada yang ramai.

3. Langkah seterusnya, Gomo meletakkan label kepada blogger-blogger tertentu. Jelas memberitahu kepada khalayak umum siapa di kem Nadi Rakyat dan siapa di kem UMB. Sekarang, Gomo memberitahu kepada pembaca tentang siapakah The Bad Guy.

4. Kemudian beliau mempersoalkan kenapa UMB yang menyerang beliau tetapi bukan blogger--blogger lain. Kalau siapa yang mengikuti bacaan tersebut sudah pasti mengetahui bahawa dengan terang dan jelas, Gomo hanya menghentam UMB sahaja secara spesifik di dalam artikel yang pertama tersebut.

4a. Di sini Gomo telah meletakkan persepsi pembaca tentang The Ugly. Tindakan The Bad Guy untuk menyerang Gomo adalah Ugly.

5. Papa Gomo memaparkan sebab mengapa beliau dan kem beliau menyerang UMB. Dan sebab-sebab yang disenaraikan adalah bersifat matyrism ataupun berkorban diri demi kebaikan sesuatu perkara.

6. Segmen terakhir di dalam artikel tersebut Gomo mengulas setiap blogger UMB dan mengungkit jasa yang pernah beliau curahkan dahulu kepada mereka ini. Ini mempromosikan lagi kekuatan Gomo dan mengapa Gomo dan kem Nadi Rakyat ini layak dipilih berbanding kem UMB.

Analytical Thinking

The Malaysian Blogging World

1. Di dalam dunia blog Malaysia, Gomo sebenarnya belum lagi terpakai gelaran otai. Kickdefella, Rocky Bru dan seangkatan dengan mereka (Blog House) merupakan barisan blogger pertama yang muncul. Mereka inilah yang selayaknya diberikan gelaran otai.

2. Jika dibaca hasil penulisan blogger generasi pertama ini jelas menunjukkan satu tahap berbeza dengan blogger-blogger 'nyamuk' yang ada ketika itu.

3. Penulisan Blog House yang profesional, kemas teratur menarik minat dari kalangan pembaca umum.

4. Setelah zaman mereka berakhir, blogger-blogger 'nyamuk' ini muncul dengan zaman 'attitude' yang diperkenalkan oleh Gomo. Dengan kata-kata mencarut, kasar, dan tidak menghormati adab susila. Penulisan sebegini menjadi pilihan kerana ia adalah sesuatu yang baru atupun 'fresh'. Orang ramai menggelar blogger sebegini berani, true fighter dan banyak lagi.

5. Mulanya kejayaan Gomo ini adalah dengan pendedahan klip video Anwar Ibrahim. Ini melonjakkan nama beliau sebagai blogger no. 1 Malaysia. Ini kerana beliau mempunyai satu bahan yang tidak dipunyai oleh sesiapapun dan semua bertumpu ke arah beliau.

6. Mulanya Gomo berjaya menarik perhatian kebanyakan pembaca umum. Tetapi dengan content yang kurang serta kata-kata emosi yang tidak elok didengar, akhirnya yang masih menjadi pembaca setia Gomo hanyalah mereka yang benar-benar minat dengan politik ataupun blogger-wannabe.

7. Gomo gagal mencapai pembaca umum seperti mana generasi pertama blogger berjaya.

8. UMB pula bertindak dengan membuat kursus dengan harapan untuk melahirkan blogger-blogger seperti generasi pertama, dan ini dilihat sebagai satu ancaman kepada blogger 'attitude' ini. Kem UMB semakin membesar dan Kem Nadi Rakyat semakin ketinggalan. 

The Real Failure of A Success.

1.  Berbeza dengan situasi yang berlaku kepada blogger Pro Pembangkang.

2. Memang benar bahawa blogger-blogger pembangkang sendiri sedang bergaduh sesama sendiri. Terlalu banyak kem-kem baru yang muncul yang ditaja oleh ahli-ahli politik PKR seperti Azmin Ali, Wan Azizah, Pro Liberal, Pro Ulama, Pro Karpal Singh dan beberapa lagi.

3. Tetapi yang membezakan antara blogger Pro Pembangkang dan Pro Kerajaan adalah Pro Pembangkang tidak mempamerkan persengketaan mereka. Permainan mereka adalah di belakang tabir dan lebih halus daripada Pro Kerajaan.

4. Pro Pembangkang ini bersatu apabila dalam kes menentang BN dan UMNO. Segala masalah persengketaan dan sebagainya disembunyikan di belakang tabir.

4a. Blogger Pro Kerajaan gagal memainkan persengketaan mereka ini dengan baik. Sebaliknya, persengketaan antara kem-kem di dalam Pro Kerajaan dimainkan oleh blogger Pro Pakatan.

5. Teknik propaganda juga berjaya dimainkan dengan baik terutamanya oleh AmenoWorld. Ini dapat dibuktikan kerana ketika ini AmenoWorld memang mendapat kedudukan pertama antara keseluruhan blogger-blogger politik Malaysia

6. Mengapa? Teknik yang digunakan. AmenoWorld akan mengeluarkan artikel mengumpan. Seperti contoh, AmenoWorld akan keluarkan artikel PAS mengkritik PKR untuk menarik seramai mungkin orang ke blognya. Kemudian artikel yang seterusnya adalah artikel 'bashing' UMNO dan BN.

Propaganda As A War Machine


1. Untuk menjadi seorang propagandist yang bagus, terdapat 3 ciri harus dipenuhi iaitu; Kredibiliti, Reliability, Continous Information Flow.

2. Apabila ketiga-tiga ciri ini dipunyai oleh seorang propagandist, maka beliau akan dicari oleh masyarakat.

3. Apabila wujud pula seperkumpulan propagandist maka, setiap artikel yang dikeluarkan oleh individu-individu yang berbeza akan membawa kepada kesimpulan yang sama. Walaupun gaya penulisan berbeza tetapi pembawaan setiap artikel itu ke satu arah yang sama.

3a. Dan arah tersebut mestilah spesifik, contoh yang terbaik adalah seperti isu NFC, di mana blok Pro Pembangkang berjaya menyebarkan propaganda meraka kepada umum bahawa memang benar Sharizat yang bersalah, korup dalam kes ini.

3b. Blok Pro Kerajaan pula gagal menyelamatkan kes NFC ini apabila artikel-artikel yang dikeluarkan tidak mempunyai pembawaan yang sama. Satu blogger menyerang Rafizi, satu lagi menyerang Azmin, satu menjelaskan isu tersebut, satu kutuk sesama sendiri dan sebagainya.

3c. Maka fokus kebersamaan tidak wujud.

4. Matlamat akhir sesuatu propaganda adalah PENYATUAN MINDA.

5. Artikel yang dimainkan oleh majoriti blok Pro Kerajaan pula adalah PENYATUAN FIZIKAL seperti kempen duduk dan jilat, berkumpul beramai-ramai, dan sebagainya.

5a. Memang benar kita perlukan ramai untuk menyokong kerajaan, tetapi apa yang penting adalah mengisi tempat mengapa mereka perlu sokong kerajaan. Ini yang Pembangkang sampai bila-bila pun tidak mampu untuk berlawan hujah

6. Dan mengapa mereka perlu menyokong kerajaan? Tidak lain dan tidak bukan adalah perjuangan Alif, Ba dan juga Ta. Datang apa jua ancaman sekalipun, perjuangan Alif, Ba, dan Ta inilah penyatuan minda yang kita semua sepatutnya lakukan.

7. Kejayaan blok Pro-Pembangkang ini dapat dilihat apabila mereka berjaya melakukan penyatuan minda.

8. Apabila minda telah dapat disatukan, maka fizikal, emosi dan sebagainya akan turut serta. Ini berjaya dilakukan oleh PAS satu ketika dahulu.

9. Apabila muncul kumpulan-kumpulan yang membawa perjuangan Alif, Ba, Ta ini, kita dapat lihat bahawa penyatuan minda yang dilakukan oleh PAS semakin gagal. Dan ketika inilah sokongan kerajaan semakin bertambah kuat.

Teori Mengapa Nadi Rakyat VS UMB?


A. Money Game

1. Tidak perlu dirahsiakan lagi bahawa ada antara blogger-blogger atasan ini baik daripada pro kerajaan ataupun pro pembangkang ini menerima imbuhan daripada segi kewangan.

2.Gomo dengan terang declare bahawa beliau adalah blogger jalanan, tidak bertuan. Manakala UMB pula adalah sayap parti UMNO.

3. Antara maksud tersirat UMB ini ditubuhkan adalah untuk mengelakkan daripada perbelanjaan yang terlalu besar yang terpaksa ditanggung untuk membayar blogger yang tidak bertuan ini.

4. Secara tidak langsung kos dapat dijimatkan dan lebih banyak cybertroopers dapat dihasilkan.

5. Ini sedikit sebanyak telah menganggu Gomo untuk menjadi The Blogger. Bila sebut blogger sahaja, nama Gomo akan disebut, dicari.

6. Seperti yang diceritakan lebih awal, zaman 'attitude' blogging ini semakin menurun. Pembaca mencari bahan bacaan lain selain daripada Gomo. Maka Gomo perlu melakukan sesuatu untuk mendapat perhatian 'The Client.' (The Client adalah individu yang membayar blogger untuk menyiarkan artikel bertemakan sesuatu. Cth: The Client upah Blogger A untuk Jatuhkan Politician A.)

7. Bila kem UMB semakin kuat, The Client tidak lagi mencari Gomo untuk menyiarkan artikel tersebut kerana sudah ada alternatif yang lebih baik dan mungkin juga murah.

7a. UMB pula membalas artikel Gomo kerana hendak tunjukkan kepada The Client yang dia juga mempunyai taring yang lebih panjang daripada Gomo. Hal ini tidak akan selesai sampai selepas pilihan raya. Berebut mencari sumber kewangan.

8. Nature manusia untuk mencari barang yang terbaik dengan harga yang termurah.

9. Maka di sini, Gomo perlu membuktikan sesuatu supaya The Client dapat kembali menggunakan khidmat beliau.

10. UMB juga mengaku bahawa mereka diamanahkan untuk menjalankan kursus-kursus melatih cybertroopers baru untuk UMNO, dan pelaksanaan kursus ini mendapat peruntukan yang banyak.

11. Mungkin Gomo mempersoalkan mengapa projek tersebut dapat kepada UMB dan bukannya Nadi Rakyat, kerana bagi beliau Nadi Rakyat boleh menghasilkan produk yang lebih bagus daripada UMB.

12. Atuk Salah pernah berpesan; Apa yang orang banyak duit ini cari? Lebih banyak duit.

B. The Scandalous Scandals


1. Modus Operandi yang digunakan oleh Gomo sudah boleh dibaca. Seperti mana beliau menghentam Rosmah secara agresif untuk mendapatkan tempat Somalia.

2. Maka mengapa beliau menghentam UMB kali ini?

2. Sehari selepas artikel Gomo menghentam UMB keluar, Masterdedah mengeluarkan isu panas klip video Imam PKR ditangkap berkhalwat.

3. Maka dengan secara taakulannya, Gomo mungkin ingin mendapatkan perhatian The Client untuk membolehkan beliau mengeluarkan video ini di blog beliau.

4. Malangnya klip tersebut difahamkan jatuh ke tangan Masterdedah tanpa sebarang bayaran pun. Kedua-dua pihak pun tidak dapat bayaran.


C. The Civil War.


1. Teori yang kedua ini lebih radikal kerana artikel Gomo ini dikeluarkan selepas Bersih 3.0.

2. Memang diakui bahawa Bersih 3.0 gagal kerana battlefield media dimenangi oleh blok Pro-Kerajaan. Dan tidak dinafikan UMB memainkan peranan yang penting dalam memastikan kejayaan tersebut.

3. Maka sebelum pilihan raya ke-13 ini berlaku, kekuatan yang dimiliki oleh kerajaan kini iaitu Unit Media Baru dan Nadi Rakyat ini harus dilemahkan terlebih dahulu.

4. Serangan jelas dari pihak Pro Pembangkang hanya akan menaikkan lagi defense mechanism blogger Pro Kerajaan ini. Jadi apa langkah yang terbaik adalah untuk initiate Civil War. Perang saudara.

5. Kedua-dua pihak Nadi Rakyat dan UMB terperangkap dengan permainan yang dimainkan oleh orang luar ini. Ada di kalangan mereka yang duduk semeja dengan mereka tidak mempunyai matlamat perjuangan yang sama. Dan mereka inilah yang menghasut untuk bergaduh.

6. Pihak Nadi Rakyat dan UMB berhenti bergaduh seketika dan analyze semula apa yang sedang berlaku disekeliling mereka. Jika niat masing-masing jelas tentang perjuangan BN dan UMNO, cari siapa yang menjadi Pateh Karwa Wijaya dikalangan mereka.

D. The Unseen Assailant


1. The Unseen Assailant ini adalah teori yang berlegar-legar ketika ini. Ada juga yang memanggilnya The Third Force ataupun The New Challanger.

2. Mereka bukan berpihak kepada Pembangkang, bukan kepada Kerajaan tetapi individu-individu ini wujud di dalam organisasi Kerajaan, dan juga Pembangkang sendiri. Kehadiran mereka tidak diketahui tetapi dirasai.

3. Ada juga yang berpendapat bahawa ada menteri-menteri yang ada ketika dan juga ahli majlis tertinggi pembangkang termasuk di dalam kumpulan ketiga ini.

4. Mereka inilah yang memecahkan kesepakatan di dalam Pakatan Pembangkang dan juga Kerajaan dengan cara halus.

5. Anwar Ibrahim pernah menceritakan cara bagaimana untuk menjadi seorang pemimpin yang absolute, a. Evolusi b. Revolusi c. Infiltrasi.

6. Evolusi memakan masa yang lama, mungkin tidak tercapai sepanjang hidup beliau. Maka beliau mula dengan Infiltrasi sehingga menjadi TPM, tetapi gagal. Maka beliau mulakan Revolusi, yang beliau labelkan sebagai Reformasi, tetapi gagal juga. Maka saya percaya beliau memulakan kembali cara yang pertama beliau gunakan, Infiltrasi.

4. Dengan memecahkan blok Pakatan itu sendiri dan juga blok Kerajaan dan menaikkan individu-individu yang tertentu, maka kedudukan beliau semakin kukuh.

5. Ini perkara yang amat ditakuti berlaku dan permainan ini dimainkan sehinggalah ke arena Media Baru.

The Right Course Of Action


1. Papa Gomo sekiranya bermain the money game ini dengan bijak tidak akan mengeluarkan artikel tersebut. Sebaliknya dia akan berjumpa dengan individu-individu tertentu untuk membentangkan idea beliau tentang kegagalan UMB di dalam platform YouTube.

1a. Sekiranya Papa Gomo ikhlas untuk menegur UMB, sepatutnya Gomo tidak mengeluarkan artikel tersebut kerana memberi imej yang buruk kepada BN dan UMNO secara keseluruhannya. Lakukan satu perjumpaan tertutup untuk selesaikan masalah tersebut.

1b. Masalah tidak akan selesai dengan bermain Blame Game.

2. Tun Faisal pula yang mewakilkan UMB ini sepatutnya tidak patut layan sama sekali artikel yang dikeluarkan oleh Gomo. Lebih cantik sekiranya Tun Faisal mengeluarkan artikel mengajak supaya Papa Gomo dapat melupakan sengketa dan bersama-sama bekerja untuk memajukan BN dan UMNO. Walaupun pada hakikatnya memang Gomo tidak akan bekerjasama dengan UMB.

3. Ini adalah politikal game yang Tun boleh mainkan supaya pemimpin UMNO lihat yang UMB ini benar untuk memperjuangkan UMNO dan bukan kerana hendak mengungkit kebaikan dan kejayaan yang pernah UMB lakukan kepada orang lain termasuk Gomo.

4. Ungkit-mengungkit ini adalah satubudaya yang orang Malaysia sangat gemar melakukan tetapi sangat tidak gemar mendengarnya. Dengan angle yang baik, Tun boleh membuatkan artikel Gomo itu bersifat fitnah dengan memainkan elemen empathy terhadap Gomo. Dan Tun akan kelihatan seperti The Good Guy.

5. Fight fire with fire adalah tactical game yang lama.

6. Kesemua tindakan ini akan menyelamatkan imej BN dan UMNO dengan tidak mengenepikan agenda-agenda peribadi masing-masing.


The Assumption


1. Banyak lagi sudut-sudut lain yang Salah perhatikan, tetapi di dalam hal ini Salah bersetuju dengan teori Occam's Razor (The Simplest Explanation Is the Correct Answer). Maka The Money Game adalah punca kepada masalah ini.

2. Namun begitu, Salah ingin mengingatkan kepada diri sendiri juga bahawa PRU ke13 semakin hampir dan tangguhkan dahulu persengketaan selepas pilihanraya. Tetapi, siapa pula hendak mengupah blogger selepas PRU?

3. Akhirnya ia berbalik kepada prinsip perjuangan asal masing-masing, iaitu demi Alif, Ba dan juga Ta atupun demi wang ringgit semata-mata.

4. Memang pada waktu ini Salah mempunyai satu fahaman yang idealis kerana tidak pernah merasai apa yang mereka ini rasai tetapi harap-harapnya tidaklah menjadi sedemikian. InsyaAllah.

5. Setiap kejadian itu ada hikmahnya.

6. Gunakan Hak untuk Berfikir Sebelum Hak untuk Bersuara.

3 comments:

Otak geliga said...

Satu artikel yg sangat BAIK, ANALITIKAL & RASIONAL bagi saya....SEIMBANG bg kedua-dua belah pihak yg bertelagah.....bagus kalau ke-2 pihak baca & renugkan tulisan saudara.....:D

RR said...

ini yg kita cari, bila melihat sesuatu situasi secara rasional & mengupasnya secara intelektual... analisis tanpa bias & prejudis!

kami ambil dari sudut positif teguran tuan mengenai UMB... cuma harus fahami sebilangan besar kami masih dalam gejolak darah muda dan tak suka dipersalahkan tanpa asas yg kukuh. harus difahami punca kenapa harus kami melenting (dalam definisi mempertahankan institusi yg dinaungi...)

dan perenggan di bawah ini dapat menghuraikan satu 'mainan kebudak-budakan' yg langsung tidak menguntungkan UMNO/BN...

4. Kemudian beliau mempersoalkan kenapa UMB yang menyerang beliau tetapi bukan blogger--blogger lain. Kalau siapa yang mengikuti bacaan tersebut sudah pasti mengetahui bahawa dengan terang dan jelas, Gomo hanya menghentam UMB sahaja secara spesifik di dalam artikel yang pertama tersebut.

Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam bro.
Satu kupasan mantap yang patut diambil perhatian semua pihak.Satu pandangan iklas tidak berpihak.

Saya juga panjangkan artikel bro ini diblog saya tanpa izin bro.